Eerste week in Portugal - Reisverslag uit Rio Maior, Portugal van Addy - WaarBenJij.nu Eerste week in Portugal - Reisverslag uit Rio Maior, Portugal van Addy - WaarBenJij.nu

Eerste week in Portugal

Door: Addy

Blijf op de hoogte en volg Addy

04 Maart 2014 | Portugal, Rio Maior

Na er weken naartoe geleefd te hebben, zijn we Dinsdag 25.02 naar Rio Maior vertrokken. We hebben met de groep afgesproken elkaar om 09.00 uur te treffen bij de check-in balie om de koffers te droppen. Na het, wat voor sommigen een emotioneel, afscheid nemen zijn we door de douane gegaan. Sandra werd nog even aangehouden omdat ze nog een flesje deodorant in haar tas had zitten (foei!). Bij de vertrekhal hebben we nog wat te eten en te drinken gehaald die we tijdens de vlucht konden nuttigen. Maar omdat de tijd sneller voorbij ging dan we dachten, waren we nog net op tijd bij de juiste gate aangekomen.
Het feest kon nu echt gaan beginnen! Tijdens de vlucht werd er nog even ontspannen een boekje gelezen, filmpje gekeken of even lekker naar muziek geluisterd.
Op het vliegveld van Lissabon stond er een man op ons te wachten die een bordje met "Mrs. Sandra Bregman" in zijn handen vasthad, wat wist die man wat wij niet wisten? Was Sandra op eens getrouwd?? Maar dat terzijde. De taxi chauffeur heeft ons netjes bij onze eindbestemming gebracht: Rio Maior.

Het was vanaf dat punt nog even wachten op onze huisbaas; een erg lieve mevrouw genaamd Stella. We hoefden maar te vragen en ze hielp ons direct, maar niet alleen een beetje. Toen we bijvoorbeeld vroegen hoe we internet konden krijgen in ons appartement, is ze meegelopen naar de vodafone winkel om informatie te vragen en heeft ze ons ook geholpen om het uiteindelijk aan te sluiten! In Nederland zou je ook wel kunnen vragen, maar dan worden er wat korte antwoorden gegeven over hoe je dat het makkelijkste kunt regelen, maar je hoeft er niet van uit te gaan dat het dusdanig voor je geregeld wordt, je moet er dan evengoed nog zelf achteraan gaan.

Stella had voor ons allemaal een eigen sleutel van het appartement, wat echt fijn is. Het appartement is niet bepaald voorzien van luxe, maar de bare essentials zijn gelukkig aanwezig. Er is een bed, er is elektriciteit en er is warm water. Hoewel het water de afgelopen dagen steeds kouder wordt. Het water wordt verwarmd door een gasboiler, zodra het gas op is, is het bye bye warm water!
Het appartement waar ik zit bestaat uit een klein keukentje, een badkamer, 4 slaapkamers met 5 bedden en een ruime woonkamer.
Het appartement heeft helaas geen verwarming, dus ik was blij dat ik een fleece dekentje had en wat warme truien!

De eerste avond dat we boodschappen gingen doen, hadden we zo'n grote boodschap dat we het hele karretje volgeladen mee hebben genomen naar ons appartement. Wat mensen die we onderweg terug tegenkwamen vroegen zich af wat we aan het doen waren en of we wel zo vriendelijk wilden zijn om de karretjes ook weer terug te brengen!
Niemand had die avond zin om te koken, dus zijn we met zn allen uit eten gegaan bij een restaurantje hier in de buurt. Het eten was redelijk, de jongens betaalden 80 cent voor hun biertje en in totaal waren we 10 euro de man kwijt aan het avondeten.

De tweede dag kwamen we er achter dat de gasfles in ons huis nog leeg was! Dus hebben we Stella gebeld om te vragen hoe we die het beste konden vervangen. Je raadt het al, binnen enkele minuten had Stella een mannetje geregeld die een nieuwe gasfles zou komen brengen en installeren.
's Avonds hebben we met zn allen Truth or Dare gespeeld. Jacqueline had een boekje mee met daarin allemaal vragen voor Truth en Dare, dus hoefde je zelf niks te verzinnen! Op deze manier hebben we elkaar ook een beetje leren kennen.

Die donderdag hebben we de bus naar Lissabon gepakt, wat een erg leuke stad is. Ik kan het iedereen aanraden. Helaas hebben we niet alles van Lissabon gezien, volgens mij zelfs maar de helft. Ik zou heel graag nog een keer terug willen en dan met de Hop on-Hop off bus langs alle toeristische plekjes.

Vrijdag was een lekker relax dagje, niet te veel gedaan. Even door het dorp gelopen om het toch wat beter te leren kennen. Schijnt dat ze hier in een speelplaatsje fitnessapparatuur hebben staan vermomd als speelgoed! Dan kunnen de kinderen met hun eigen gewicht trainen/spelen! Zouden we eigenlijk in Nederland ook moeten hebben, zou wel goed zijn voor al die obesitas kindjes.

Maar de vraag die nu (denk ik) op iedereen zijn lippen ligt is; Hoe was de eerste schooldag?
Nou, ik kan jullie vertellen; introductie! Dat wil dus zeggen dat de leraren die we hebben gezien basis informatie hebben gegeven over de inhoud van de vakken. Ze kunnen hier blijkbaar een uur over een onderwerp praten terwijl ze dat ook makkelijk in vijf minuten hebben kunnen doen. Daarnaast schijnt het hier ook heel normaal te zijn om te laat te komen. Als je ergens om 9 uur afspreekt, is het best ok als je iets later bent. Een van onze klasgenoten was een uur te laat, die mocht nog steeds vrolijk de les binnen stappen. Dat had ze eens in Nederland moeten proberen, daar kwam ze de les echt niet meer in hoor!
Rond 13.00 uur waren we alweer klaar met school, na nog even een "kleine" lunch (lees; kop soep, warm hoofdgerecht en een toetje voor €3,40) te hebben genomen zijn we met de bus naar een dorp in de buurt gegaan; Santarem. Sommigen hadden nog wat sportspullen nodig voor school.
Zodra de shopping gedaan was hebben we nog even wat gegeten bij McDonalds, ook natuurlijk even voor de wifi. We moeten thuis in het appartement de wifi delen, dus willen sommigen daar zo min mogelijk gebruik van maken. Dan is zo'n plek met gratis wifi natuurlijk IDEAAL!

Vandaag was de tweede schooldag, hij is alleen nog niet helemaal voorbij aangezien we rond 17.00 uur nog Engelse les hebben. Vanmorgen hebben we eerst een theorie les gehad, wederom anderhalf uur naar een persoon geluisterd terwijl wij de meeste dingen al hebben gehad. Voor ons was het dus een beetje herhaling. Wat mij overigens ook verbaasde is het niveau verschil. De Portugezen die bij ons in de klas zitten, zijn nu allemaal eerste jaars, terwijl de studenten uit Litouwen in het vierde jaar zitten en wij in het derde jaar van onze studie. Om deze reden is het dus eigenlijk ook niet zo gek dat we de meeste dingen al weten.
Na de theorie was het tijd voor de praktijkles. Ik kan jullie vertellen;dat wordt morgen spierpijn!!!! Het vak heet Cardio fitness and Strength Training, dat houdt hier dus blijkbaar in kracht training op muziek zodat je ook gelijk je uithoudingsvermogen traint. In mijn volgende blog zal ik jullie wel laten weten hoe het zit met de spierpijn.

Verder geniet ik hier elke minuut. We hebben qua weer af en toe regen gehad en af en toe zon, maar waar heb je dat niet? Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat en bedankt voor de leuke berichtjes die ik van jullie krijg!

Tot snel! xxx

• 04 Maart 2014 - 16:26

Chantal:

Addy!! wat een ontzettend leuk verhaal. Ik heb je stukje vol enthousiasme gelezen, en ben blij dat het allemaal goed gaat.

Wat een lieve huisbaas zeg! fijn dat het allemaal zo makkelijk geregeld wordt.
    Sterkte met je spierpijn ;) en geniet !

Spreek je snel !
    x

• 04 Maart 2014 - 17:42

Marco:

Leukleukleuk!!!

• 04 Maart 2014 - 19:22

Sas:

Addy, word helemaal blij van je verslag, zo leuk schrijf je het op!
    heel veel plezier.

• 07 Maart 2014 - 10:27

Jacqueline De Haas:

addy je kan me niet maar via sandra bregman heb ik de link ontvangen omdat ze zelf te lui is om een blog te maken leuk om jullie ervaringen te lezen. geniet met ze allen en fijne tijd.

• 08 Maart 2014 - 15:25

Mats Van Egmond:

Vet leuk om dit allemaal te lezen! En zooo herkenbaar! wel grappig dat jullie nu engelse les krijgen, bij ons was dat vorig jaar niet waardoor de spanjaarden in onze klas, allee spaans spraken! dat wat moeilijk voor ons en de docenten uit portugal! In Portugal kennen ze deze uitdrukking: "Abril aguas mil" (April duizend water) Wat betekend, april is de maand van de regen! daarna zal het beter worden :D eind maart/begin april is THE BIGGEST HAPPENINGS in Rio Maior! Dat heet Tasquinhas (Kleine barretjes), een 10 daags eet- en drink spektakel waar jullie absoluut van moeten genieten! Ik zal daar samen met de meiden van vorig jaar ook zijn en jullie dus zien! Heel veel plezier verder en tot april!

ps. Als julie in de badkamer het rolluik te hard opentrekken, gaatie niet meer naar beneden (heb vorig jaar wel 10+ x dat ding gerepareerd! haha)